In mijn blog Lead or Lose gaf ik 5 tips om lastige keuzes over mensen met wie jij werkt te kunnen maken:  

  1. Maak net zoals ondernemersregels, ook regels voor jou als leider. Wat wil je wel? Wat wil je niet? Wat zijn jouw normen en waarden? 
  2. Ga bij het maken van lastige keuzes terug naar de doelen die je wil behalen in je bedrijf. En stel jezelf de vraag: hoeveel impact heeft doorgaan met dit teamlid op de doelen die ik wil halen?
  3. Blijf in welke situatie dan ook dicht bij jezelf. 
  4. Maak de lastige keuze nooit in het moment maar neem eerst de tijd voor hetgeen hierboven staat. 
  5. Maak je besluit snel kenbaar.  

 

Slaap er een nachtje over

In dit blog behandel ik tip 4 en 5. Hoe lastig de keuze die je moet maken ook is, slaap er een nachtje over. Ook al weet je al dat je 100% achter je keuze staat.

Neem nog even het voorbeeld van een teamlid dat ik uit mijn team heb gehaald.
Ik wist voor 100% zeker dat ik haar uit het team zou halen.
En toch heb ik een nacht gewacht om met haar in gesprek te gaan.

 

Waarom?

Ik zat in een bepaalde emotie, want het is echt niet leuk om iemand die zijn of haar werk goed doet, uit je team te moeten halen.
Bovendien heb je tijd geïnvesteerd en daardoor een band opgebouwd. Ik zat dus in een bepaalde emotie en ik weet van mezelf dat ik vanuit die emoties geen slecht-nieuws-gesprek wil voeren. 

Daarnaast wil ik altijd even terug naar mezelf als ondernemer en mezelf als leider van het team. Dus heb ik even stilgestaan bij de vragen die ik heb genoemd in tip 1 en 2.   

 

Wat heb ik dan wel gedaan?

Ik had al eerder een gesprek gevoerd met dit teamlid over haar gedrag en hoe ze dit zou kunnen veranderen.  

Het is belangrijk als leider van een team dat je iemand ook de kans geeft zich te verbeteren en, als dat mogelijk is, hulp kunt bieden.  

Op het moment dat ik echt voelde dat ik niet meer met haar verder wilde, en dat was tijdens een teammeeting, heb ik direct leiderschap gepakt, en de negatieve energie direct de kop ingedrukt zonder de nadruk te leggen op die negatieve energie maar wel op een manier zodat het duidelijk was dat het niet fijn was. Vervolgens zijn we gewoon verder gegaan met de teammeeting.  

Direct na de meeting heb ik een gesprek gepland voor de volgende dag in de ochtend. Dit gesprek hebben we live gevoerd. Dat past bij mij. Omdat ik iemand tijdens een slecht-nieuws-gesprek recht in de ogen aan wil kijken.  

Het koetjes en kalfjes stuk hebben we overgeslagen.
Het is belangrijk om in een slecht nieuws gesprek ook echt to the point te zijn en er niet omheen te draaien. Dat is het meest eerlijke voor de persoon met wie je in gesprek bent. En je maakt het jezelf alleen maar moeilijk als je er omheen draait.  

Dus ik heb haar bedankt voor al het moois wat ze gedaan heeft. Oprecht en vanuit heel mijn hart. En in 1 zin. To the point.  

Vervolgens het lastige stuk… 

Ik heb ik haar verteld dat ik haar per direct uit mijn team zou halen met de reden waarom.  

Vervolgens bleef ik stil. Helemaal stil.  

Emoties, excuses, besef. Het kwam allemaal. En dat is ok.  

Ik respecteer dat en gaf haar tijd. 

Tijd om bij te komen. Tijd om helder te denken. Tijd om echt weer even tot zichzelf te komen.  

En toen zag ik weer die mooie onderneemster die echt met de beste bedoelingen haar werk goed heeft gedaan.  

Fijn, ze was terug.  

Maar toch heb ik nog een keer gezegd dat ze dus per direct uit het team gehaald wordt. 

Ze begreep het. Ze heeft nogmaals haar excuses aangeboden. Ze zag dat dit voor beide partijen en voor de teamleden het beste is.    

Vervolgens bespraken we de praktische zaken, zoals het werk dat nog onderhanden is en hoe dit zo snel mogelijk overgedragen kon worden.  

En daarna hadden we nog een kort maar fijn gesprek.   

Een slecht nieuws gesprek voeren is nooit fijn, maar zo maak je het voor jezelf een stuk makkelijker.

Wil jij regelmatig tips ontvangen over het leiden van een virtueel team?